contrails-urme-avion

Urmele lăsate de avion sunt defapt nori artificiali

Urmele acelea albe pe care le vedem în coada avionului sunt defapt nori artificiali. În engleză se numesc contrails, prescurtare de la condensation trail (urmă de condensare) şi reprezintă defapt reacţia chimică dintre apa evacuată de motoarele avionului şi aerul rece şi umed de la înălţime. Aceasta se condensează şi se transformă în cristale de gheaţă. Noi le zicem nori.

Mereu m-am întrebat ce e cu urmele lăsate de avioane pe cer. Mai mult decât atât, nelămurirea mea venea de la faptul că nu înţelegeam de ce unele avioane lasă urme şi altele nu. Sau de ce unele urme sunt mai late decât altele aşa cum unele durează mai mult pe cer decât altele.

Am luat şi am citit puţin pe internet (pentru că ăsta e unul dintre avantajele pe care internetul ţi-l oferă în ziua de azi, nu?!) şi am lămurit: dâra lăsată de avioane nu este fum rezultat în urmă funcţionarii motoarelor. E vorba de apa evacuată de motor care se condensează acolo sus formând mici nori (nori cirrus – nori de înălţime mare care nu dau precipitaţii). O reacţie asemănătoare o vedem şi la maşini în zilele reci, atunci când se umezeşte asfaltul în timpul staţionării cu motorul pornit. Doar că nu se formează nori, evident.

(P) Ai văzut noul ceas inteligent de la Samsung?

Acum sunt unele urme care persistă mai mult decât altele. Unele se lăţesc, în timp ce altele dispar destul de repede. Treaba asta este dată de aerul prin care avionul a trecut. Cu cât aerul este mai rece şi mai umed, cu atât urma avioanelor este mai mare şi persistă mai mult.

Deci ţine de altitudine, aşa că două avioane care par foarte aproape unul de celălalt pot lasă urme diferite dacă există diferenţe de înălţime a zborului. Apoi mai există o diferenţiere în funcţie de tipul de construcţie a motorului şi tehnologia folosită la evacuare. Contrails (urmele) diferă în funcţie de temperatura cu care apa este evacuată de fiecare avion în parte cât şi de aerul în care fiecare avion zboară.

De exemplu: o rachetă trimisă în spaţiu (deci merge vertical) va străbate atât porţiuni de aer uscat cât şi porţiuni de aer umed. Ei bine aceasta va lăsa urmă doar prin pătura de aer umed, în rest nu. Şi e posibil ca aceasta să treacă prin aer uscat, apoi umed, apoi uscat din nou. Deci fără contrails, cu contrails şi apoi iarăşi fără. Un articol ceva mai detaliat îl puteţi găsi aici.

Şi acum, dacă articolul ţi s-a părut util, să ştii că un share nu a omorât pe nimeni. Mulţumesc.

avion-zbor

  1 Comment

  1. Cătălin   •  

    Amice ai chiulit la fizica, altfel ai sti că fenomenul de condensare nu este o reacție chimică. Câtă vreme o ții pentru tine e ok dar dacă te mai și apuci să faci pe blogger-ul devine jenant!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *